logo
verhuisbedrijf achtergrond
Zoek verhuisbedrijf voorZoek verhuisbedrijf in plaats BijzonderhedenStraal
Zoek bedrijf voorPlaats+
Home > Blog > Verhuizen naar een andere gemeente: wat je moet regelen
Verhuizen naar andere gemeente

Verhuizen naar een andere gemeente: wat je moet regelen


 10 Mar 2023

Ga je binnenkort naar een nieuwe gemeente verhuizen? Hier komt meer bij kijken dan bij een verhuizing binnen dezelfde stad. Je moet je inschrijven bij een andere gemeente en adreswijziging doorgeven aan de gemeente via DigiD. Het is verstandig om op tijd met de voorbereidingen te beginnen, zodat je tijdens de verhuizing je hier geen zorgen meer over hoeft te maken. Wil je zeker weten dat je goed voorbereid bent? Wij zetten op een rij wat je moet regelen bij het verhuizen naar een andere gemeente zodat je niets over het hoofd ziet.

Inschrijven gemeente

Het is verplicht om je binnen 5 dagen na je verhuizing in te schrijven als nieuwe bewoner bij de gemeente. Doe je dit niet op tijd, dan hangt een boete van maximaal 235 euro boven het hoofd. Toch raden wij aan om de verhuizing zo snel mogelijk al door te geven, want dan is de kans klein dat je het later vergeet. Al vanaf 4 weken voor de verhuizing kun je je bij de nieuwe gemeente inschrijven.

De gemeente geeft de adreswijziging door aan de volgende instanties:

  • De belastingdienst
  • Je zorgverzekeraar
  • DUO - je studielening
  • De SVB - uitkeringen
  • Het CAK - persoonsgebonden budgetten
  • Je pensioenfonds
  • Het RDW - wegenbelasting

Afmelden oude gemeente niet nodig

Het afmelden bij je oude gemeente hoef je niet te doen, want dit gebeurt automatisch wanneer je je bij een andere gemeente inschrijft. Dit scheelt tijd, want je hoeft slechts aan een gemeente je verhuizing door te geven. Je ontvangt geen melding van de uitschrijving. Maar let op, je ontvangt wel een melding van de inschrijving bij de nieuwe gemeente. Je kunt de inschrijving ook inzien via het portal van Mijn Overheid.

Documenten verhuizing doorgeven gemeente

Je kunt een verhuizing persoonlijk of digitaal doorgeven aan de gemeente. Dit wordt doorgevoerd in de Basisregistratie personen (BRP). Wanneer je de verhuizing doorgeeft aan de nieuwe gemeente heb je de volgende documenten nodig:

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, Nederlandse identiteitskaart,
  • Een bewijs van bewoning (koopakte, huurcontract of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).

Verhuizing doorgeven DigiD

Vroeger kostte het doorgeven van een verhuizing veel tijd en stond je bij het gemeenteloket te wachten. Tegenwoordig kun je je ook online inschrijven bij de gemeente. Via DigiD kun je eenvoudig je adres wijzigen. Met een paar muisklikken heb je online je verhuizing doorgegeven. Door de komst van DigiD hoef je nooit meer in de rij te staan bij het gemeenteloket.

Gemeentelijke belastingen

Onder gemeentelijke belastingen vallen onder andere afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende zaak belasting en hondenbelasting. Die betaal je aan jouw gemeente, waardoor verhuizen invloed heeft op de hoogte van het bedrag en aan welke gemeente je het afdraagt.

Iedere gemeente regelt deze belastingen zelf. Soms betaal je vooruit, terwijl andere gemeentes achteraf belastingen heffen. Wanneer je naar een andere gemeente verhuist, kun je het teveel dat je aan je oude gemeente hebt betaald terugvragen. Je betaalt vanaf de verhuisdatum de gemeentelijke belastingen aan je nieuwe gemeente. Kijk op de website van jouw gemeente voor meer informatie.

Waterschapsbelasting

Nederland bestaat uit 22 waterschappen. Wanneer je naar een andere gemeente verhuist, is er een kans dat je naar een locatie gaat die onder een andere waterschap valt. Je ontvangt dan automatisch een rekening van je oude waterschap voor de rest van het jaar. Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken over het extra bedrag dat je betaalt, want die krijg je aan het einde van het jaar weer terug. Mocht je hier niets over horen, raden wij aan om contact op te nemen met je oude waterschap om dit te controleren.

Belastingdienst en uitkering

Als je toeslag krijgt van de Belastingdienst is het verstandig om alsnog een adreswijziging door te geven, ook al heb je je al bij een nieuwe gemeente ingeschreven. En ook als je een uitkering ontvangt is het belangrijk om je verhuizing door te geven. Je uitkering vervalt namelijk op het moment dat je naar een andere gemeente verhuist. Je moet dan opnieuw bij de nieuwe gemeente de uitkering aan te vragen. Op deze manier voorkom je dat je later geld moet terugbetalen.

Parkeervergunning aanvragen

Wil je een parkeervergunning voor je nieuwe adres? Dan moet je deze aanvragen bij je nieuwe gemeente, want een parkeervergunning verhuist niet automatisch met je mee. De parkeervergunning kan pas na 5 dagen na je verhuizing naar de nieuwe gemeente ingaan. Je kunt hier echter wel alvast een melding van maken, maar je zult hem alsnog na de verhuizing aan moeten vragen.

Adres wijzigen gemeente

Verhuis je binnen je eigen stad? Dan zijn de meeste bovenstaande tips ook van toepassing op jou. Ook dan moet je via DigiD je adres wijzigen bij de gemeente. Hiervoor moet je een geldig legitimatiebewijs kunnen laten zien en een bewijs van bewoning (een koopakte, huurcontract of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner). Let ook op dat je bij verschillende instanties je adreswijziging doorgeeft, zodat je post op je nieuwe adres ontvangt.

Geef op tijd je verhuizing door bij de gemeente

Bij een verhuizing moet je meer regelen dan alleen het inpakken van dozen en het transporteren van je spullen. Zorg ervoor dat je je op tijd inschrijft bij een andere gemeente of je adreswijziging doorgeeft als je binnen dezelfde gemeente verhuist. Via DigiD kun je al deze zaken gemakkelijk regelen. Succes met de verhuizing!


Populaire blogs



  • Verhuizen naar een andere gemeente: wat je moet regelen


  • Meest gemaakte fouten tijdens het verhuizen


  • Hoe energie aansluiten na een verhuizing


  • Verhuisdozen kopen: waar je op moet letten