Verhuizing doorgeven : Kosten verhuizing
16855
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16855,page-child,parent-pageid-17624,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-verhuizenkosten,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
Ontvang gratis offertes bij max 5 verhuisbedrijven

Verhuizing doorgeven

Verhuizing doorgeven

Wanneer u gaat verhuizen, dient u een goede planning te maken en met verschillende zaken rekening te houden. Een van de belangrijkste stappen is de verhuizing doorgeven. Het is noodzakelijk dat zowel de overheid, de gemeente als bedrijven van uw nieuwe adresgegevens op de hoogte zijn, zodat u zeker weet dat u geen post mist.

Verhuizing doorgeven

Verhuizing doorgeven gemeente

U dient direct aan de gemeente door te geven dat u gaat verhuizen. U kunt dit persoonlijk doen op het gemeentekantoor, maar u kunt dit ook schriftelijk of digitaal afhandelen. Via DigiD kunt u snel de verhuizing doorgeven. Al uw gegevens worden dan direct overgezet naar uw nieuwe adres. U bent wettelijk verplicht om dit binnen vijf dagen na de verhuizing te doen. Met de verhuizing doorgeven voorkomt dat u een boete van € 325 riskeert.

Zorg ervoor dat u ook direct aan de overheid doorgeeft dat u gaat verhuizen via mijn.overheid.nl. U kunt ook hier inloggen met uw DigiD. Tijdens de verhuizing doorgeven aan de gemeente en de overheid, zullen de andere overheidsinstanties door de gemeente op de hoogte worden gebracht. Let wel op dat er een aantal uitzonderingen zijn waarbij u alsnog de wijziging apart door moet geven:

– Een ander postadres: als u bijvoorbeeld van een ander postadres gebruik wilt maken dan uw woonadres, dient u dit apart aan te geven en u bent verplicht om dit te melden aan de belastingdienst.

– Verhuizing naar het buitenland: als u naar het buitenland gaat verhuizen, dient u contact op te nemen met de belastingdienst en vragen naar de benodigde formulieren voor een verhuizing naar het buitenland.

– Trouwen, samenwonen of uit elkaar: al u gaat samenwonen of trouwen met uw partner, dient de belastingdienst hiervan op de hoogte te zijn. Maar ook wanneer u uit elkaar gaat met uw partner en u of uw partner de woning verlaat, dient u dit aan de belastingdienst door te geven.

– Huurtoeslag: ontvangt u huurtoeslag? Dan moet u alsnog de verhuizing doorgeven aan de belastingdienst. Dit dient binnen vier weken na het verhuizen te gebeuren.

Verhuizing doorgeven gemeente

Verhuizing doorgeven aan de water-, gas- en energieleverancier

Als u gaat verhuizen wilt u natuurlijk dat er direct stroom is in uw nieuwe woning. Vaak is het lastig om een oud contract op te zeggen. Het is veel verstandiger om uw huidige gas- en energieleverancier te vertellen dat u gaat verhuizen. Zij zullen er dan voor zorgen dat u uw gas en elektriciteit mee kunt verhuizen naar uw nieuwe woning. Op de dag dat de stroom in uw oude woning wordt afgesloten, zal deze direct weer worden aangesloten in het nieuwe huis.

Neem altijd de meterstanden op van zowel uw oude als uw nieuwe woning, om te voorkomen dat u teveel moet betalen op uw energierekening.

En vergeet u ook niet het water mee te verhuizen? Ook uw waterleverancier dient op tijd op de hoogte te zijn van uw adreswijziging.

Verhuizing doorgeven andere instellingen en bedrijven

Helaas bent u nog niet klaar, nadat u uw adreswijziging heeft doorgegeven aan de gemeente, overheid en water-, gas- en lichtleveranciers. Wanneer u gaat verhuizen, moet u ook nog aan andere bedrijven en instanties uw adreswijziging doorgeven. Zorg ervoor dat u uw verhuizing eerst doorgeeft aan de instellingen waarvan u absoluut geen post wilt missen. Denk hierbij aan uw bank, internetprovider, telefoonprovider, zorginstellingen en uw verzekeraar.

Maar ook aan andere bedrijven waarvan u post ontvangt moet u de adreswijziging doorgeven. Zo is het handig als u direct uw verhuizing doorgeeft aan sportclubs waar u lid van bent, uw werkgever of de bibliotheek.

En bent u lid van kranten en tijdschriften? Laat dan ook aan hen op tijd weten dat u gaat verhuizen. Alleen als u dit van te voren aangeeft, zullen er geen exemplaren van uw favoriete tijdschriften en kranten naar de bewoners van uw oude adres worden gestuurd.

Adreswijziging uitbesteden

Het kost redelijk veel tijd om aan elk van de bovengenoemde bedrijven een voor een uw adreswijziging door te geven. Wilt u de adreswijzing liever uitbesteden, zodat u er geen omkijken meer naar heeft? Verschillende bedrijven, waaronder PostNL, kunnen de verhuizing doorgeven. Check van te voren aan welke instanties de adreswijzing wordt doorgegeven. Deze service bespaart u veel moeite, maar hier hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

U kunt er ook voor kiezen om uw post automatisch door te laten sturen. Bedrijven zoals PostNL en Sandd bieden deze dienst aan. Het is aan te raden om uw adreswijziging aan alle instanties door te geven en vervolgens de post door te laten sturen die alsnog op uw oude adres binnenkomt. Zo weet u zeker dat u geen belangrijke post mist. Het doorsturen van de post kost eenmalig € 25 en daar komt € 2,50 bovenop per bezorgdag.

De verhuisdag kan al druk genoeg zijn. Zorg er daarom voor dat u taken, zoals het doorgeven van adreswijzigingen, van te voren afrondt. Dan kunt u op de grote dag zelf zonder extra zorgen verhuizen.